Vad roligt att du hittade till min blogg - välkommen att titta lite vad jag skrivit och det är jätteroligt om ni vill skriva någon kommentar. Lyssna gärna på mina favoritlåtar jag länkat till. Bra om ni har bra högtalare så att låtarna kommer till sin rätt.

lördag 26 december 2009

Amaryllis

Har ni, som jag haft turen att ha en amaryllis blommande under julen? I år hade jag en vit och en vitgrön miniamaryllis. Det går att få amaryllisen att blomma om nästa år. Ställ bara undan krukan på en ljus plats, ta bort blomstjälken och vattna med näring. Sen i juni kan man ställa ut amaryllisen på en halvskuggig plats, lite skyddat. I september slutar man gödsla och vattna och då ska den ställas inne (var som, men inte för varmt, utan snarare lite svalare). Ungefär åtta veckor innan jul plateras löken om med halva löken ovan jord. Vattna genom ordentligt (undvik att vattna på själva löken) en gång och vattna sedan inte förrän blomknoppen syns, då vill den ha mer vatten, men låt den torka upp däremellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar