Vad roligt att du hittade till min blogg - välkommen att titta lite vad jag skrivit och det är jätteroligt om ni vill skriva någon kommentar. Lyssna gärna på mina favoritlåtar jag länkat till. Bra om ni har bra högtalare så att låtarna kommer till sin rätt.

måndag 21 december 2009

svart/purpurfärgad viol - Viola nigra 'Bowles Black'

Är ni som jag, förtjusta i riktigt mörka blommor och tycker om att så frö och vill lyckas med det, så är detta ett bra tips. Den heter på latin Viola nigra 'Bowles Black' och är helt bedårande. Den blommar tre månader efter sådd. Har du sått den i februari så börjar den att blomma i maj och fortsätter sedan att blomma ända in i oktober. När den har etablerat sig och det blivit en ordentlig planta, kan man vara ganska brysk mot den, det är bara gynnsamt för blomningen. Jag brukar låta några av blommorna gå i frö eftersom man då får gratis nya plantor som man kan flytta dit man vill ha dem (nästan överallt) och ibland klipper jag ner en del av plantan för att det ska skjuta nya skott nedantill eftersom plantan blir mer kompakt då, annars riskerar den att ränna i väg och bli lite gänglig. Här har jag planterat den i en kruka tillsammans med lammöron, men den går alldeles utmärkt att ha i rabatten. Fina färger till kan vara orange, silver, endast vitt eller tillsammans med några röda blommor. Violen är två till flerårig. Frön går att beställa från Impecta och då får man också med sig såråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar