Vad roligt att du hittade till min blogg - välkommen att titta lite vad jag skrivit och det är jätteroligt om ni vill skriva någon kommentar. Lyssna gärna på mina favoritlåtar jag länkat till. Bra om ni har bra högtalare så att låtarna kommer till sin rätt.

söndag 11 juli 2010

Morötter och potatis

Kom ihåg att gallra morötterna. Jag brukar göra det direkt när de kommit upp till ca 1,5 till 2 cm mellan varje planta. Sedan gör jag ytterligare en gallring, tar då bort varannan morot. Vid den andra gallringen kan man knapra i sig pyttemorötter och sist blir de som är stora.

Bra är också att kupa morotsraden, jag tar bara plateringsspaden, sätter den i jorden bredvid alla morotsrader och drar, så blir det kupat. En fördel med kupningen är också att det samtidigt blir ogräsrensning. Anledningen till att man ska kupa morötterna något är att det annars finns risk att morötterna får grön "nacke" - det har ni säkert sett på många morötter. Och glöm inte att vattna.

Morötterna har jag sått i två omgångar. Första omgången är på bilden och den andra såomgången är någon centimeter hög.

Potatisen har nu vuxit sig riktigt stor och kommer snart att blomma. Jag har "provskördat" lite - de som jag satte först går att ta nu, men jag väntar lite till de blivit lite större. Jag har satt potatis i tre olika omgångar, så det bara är att gå ut och hämta in när man ska ha.

Potatisen ska också kupas ordentligt, annars är det risk att de också blir gröna. Vattningen är också viktig - annars kan potatisen få skorv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar