Vad roligt att du hittade till min blogg - välkommen att titta lite vad jag skrivit och det är jätteroligt om ni vill skriva någon kommentar. Lyssna gärna på mina favoritlåtar jag länkat till. Bra om ni har bra högtalare så att låtarna kommer till sin rätt.

onsdag 23 september 2009

Rosor - råd till hösten och vintern

Än blommar en del rosor - endel blommar faktiskt så länge som in i december. Jag tycker att de växter som blommar på hösten är de bästa, då, i mörkret, behövs något som glimmar till lite. Klipp bort de rosor som blommat över - det ser skräpigt ut och stjäl onödig energi från växten.

När vi kommit en bit in på hösten kan man kupa upp lite jord kring rosorna. Det ska helst inte vara för mullrik jord, eftersom den jorden suger åt sig så mycket vatten och resultatet av det blir en isklump runt rosen. Att kupa upp lite jord kring rosorna gör att rosen klarar sig bättre under vintern. Man kan om man har känsliga rosor, förutom kupningen, lägga på löv blandat med sönderklippta grenar, som ger ett luftigt och bra vintertäcke.

1 kommentar:

  1. Jag håller verkligen med. Köpte tre st "bonica 82" i förra veckan från Löta, och de blommar sååå vackert än, trots omplantering. Det är min första floribunda så vi får se om jag tycker om dem, är ju annars så svag för tehybriderna.

    SvaraRadera