Vad roligt att du hittade till min blogg - välkommen att titta lite vad jag skrivit och det är jätteroligt om ni vill skriva någon kommentar. Lyssna gärna på mina favoritlåtar jag länkat till. Bra om ni har bra högtalare så att låtarna kommer till sin rätt.

måndag 7 juni 2010

Vitlöksodlingen



Nu har vitlökarna jag satte i oktober blivit så stora! I juli eller augusti, när bladen börjat gulna, är det dags för skörd. Som ni ser har den börjat gulna lite grann. Jag provar med en först och ser om det bildats klyftor, annars får de vara kvar lite i jorden, men inte för länge för då är det risk att klyftorna inte håller ihop utan faller isär. Det går också att ta vitlöken innan det bildats klyftor.

När jag skördat vitlöken är ju en bit av sommaren kvar och då kan jag så mangold, som man kan förgro i perioder. Lite mer sallat blir det kanske, sorten lollo rosso.

Runt mina odlingsbäddar har jag åbrodd, som luktar förskräckligt - det avskräcker nog lite av ohyran. Åbrodden kommer jag att klippa hårt och i fyrkantig form, det kan göras flera gånger per säsong för att få den riktigt tät och fin. Det blir också ett litet bättre mikroklimat också med en liten låg häck runt köksträdgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar