Vad roligt att du hittade till min blogg - välkommen att titta lite vad jag skrivit och det är jätteroligt om ni vill skriva någon kommentar. Lyssna gärna på mina favoritlåtar jag länkat till. Bra om ni har bra högtalare så att låtarna kommer till sin rätt.

måndag 31 maj 2010

ogräs, ogräs

Ja, nu är det högsäsong för ogräset. Det finns olika sätt att hantera ogräset på. Det första och det enklaste är att helt enkelt bara att ignorera det. Resultatet är förstås inte så smickrande, därför vill jag ge lite bra tips.

Just nu är det extra lätt att dra upp ogräs eftersom det på de flesta håll kommit regn. Jag brukar, om det behövs rensas, gå ut dagen efter eller två efter det kommit regn. Låt aldrig ogräset gå i frö, för det resulterar i hundra- eller tusentals nya små ogräsplantor - så en tumregel: rensa alltid senast när de blommar. Ettåriga ogräs är inte så viktigt att få upp med roten, där kan man rensa med ett skyffeljärn. Fleråriga ogräs (tex maskros, tistel, åkerfräken, revsmörblomma, kirskål) är bra om man försöker få upp så mycket som möjligt av roten. Ja, det är en hel vetenskap detta.

Men visst är det vackert när maskrosorna blommar.

2 kommentarer:

  1. Jag säger kort och gott: Ogräs - The never ending story...aaa aaa aaa.

    /A

    SvaraRadera
  2. När jag flyttade in i huset tyckte jag att det blommade jätte fint om "mormors glasögon", det tycker jag inte längre, nu när snart hela gräsmattan är blå :-(.

    SvaraRadera