Vad roligt att du hittade till min blogg - välkommen att titta lite vad jag skrivit och det är jätteroligt om ni vill skriva någon kommentar. Lyssna gärna på mina favoritlåtar jag länkat till. Bra om ni har bra högtalare så att låtarna kommer till sin rätt.

söndag 2 maj 2010

Rosor - beskärning


Nu är det dags att beskära rosorna. Givetvis beror det på var i landet man bor - men som riktmärke brukar man säga när björken har "musöron" då är det dags att beskära rosorna.
Många rosor har klarat sig dåligt i vinter, men förhoppningsvis lever de under markytan och kan skjuta nya skott om de planterats en dryg decimeter ner, mot vad man normalt planterar växter. Har du rabattrosor, så beskär man dessa strax ovanför det (typ)tredje "ögat" - som är en liten markering på grenen, där det börjar växa en ny gren med nya blad ifrån. Klipp gärna då vid ett "öga" som är riktat utåt, för då blir riktningen på den nya grenen utåt.
Troligtvis ser många av rosornas grenar bruna ut - då är de antagligen döda och klipps bort helt.
Klängrosor och buskrosor (parkrosor) beskär man inte på samma sätt.

1 kommentar:

  1. Tjohoo! Mina rosor har överlevt, tyvärr så ser det inte lika lovande ut för magnolian.

    Det där med ros"ögat" har jag aldrig riktigt förstått..

    /A

    SvaraRadera