Vad roligt att du hittade till min blogg - välkommen att titta lite vad jag skrivit och det är jätteroligt om ni vill skriva någon kommentar. Lyssna gärna på mina favoritlåtar jag länkat till. Bra om ni har bra högtalare så att låtarna kommer till sin rätt.

tisdag 25 maj 2010

Purjolök i ett dike


Man kan undra vad de här purjolökarna har gjort eftersom de hamnat nere i ett dike. Men faktum är att de blir ju större och anledningen till att jag satt de i ett 10 cm djupt dike är att jag vill att de ska se ut som purjolökar brukar göra - vita nedtill och gröna upptill. När de vuxit på sig lite mer, så öser jag på lite jord och sen lite till när de växer till sig mer och sen lite till osv. På så sätt får de den bleka färgen. Frånvaron av solljus hindrar purjolöken att bli grön (ni vet fotosyntesen, eller hur?)
I år blir det visst tre olika, nej fyra olika löksorter, gräslök, som ju är flerårig, gul lök, vitlök och purjolök.

1 kommentar:

  1. Vitlök!! Det glömmer jag att sätta varje år. Fungerar det att ta klyftor av den vanliga, "mathusvitlöken", eller muterar den? OBS, ingen retorisk fråga. ;-)

    Purjo har jag aldrig odlat, men gräslök, gul lök, rödlök har jag varje säsong. Nytt för i år är silverlök.

    /A

    SvaraRadera